Les technologies de l'information et de la communication dans l'enseignement supérieur : pratiques et besoins des enseignants. Paris : Ministère de la recherche Learning with the Internet: A typology of applications, Proceedings of ED-MEDIA 98 -World Conference on Educational Multimedia and Hypermedia, pp.124-129, 1998. ,
L'ajustement aux technologies de l'information et de la communication : stratégies émergeant des attitudes et des comportements des enseignantes et des enseignants universitaires, Pratiques médiatiques, p.50, 1999. ,
Les technologies d'information et de communication pour l'enseignement (TICE), 2001. ,
IUFM de l' Académie d' Aix-Marseille, section Brèves de concours, http://recherche.aix-mrs. iufm.fr A ten-level Web integration continuum for higher education, Récupéré le 22 septembre 2005 du site de l, 2000. ,
Instructional and Cognitive Impacts of Web-Based Education, pp.56-77 ,
The grounding of a technologist, Aspects of educational technology VII, pp.69-78, 1973. ,
Educational Technology: Media for Inquiry, Communication, Construction, and Expression, Journal of Educational Computing Research, vol.44, issue.1, pp.79-102, 1997. ,
DOI : 10.2190/7HPQ-4F3X-8M8Y-TVCA
A taxonomy of computer media in distance education, Open Learning, pp.12-27, 1992. ,
DOI : 10.1080/0268051920070103
Les grandes notions de pédagogie, 1999. ,
Media in teaching, Handbook of Research on Teaching (3 e éd, pp.464-478, 1986. ,
Uses of ICT tools for CSCL: How do students make as their's own the designed environment, Proceedings Euro CSCL 2001, pp.197-204, 2001. ,
Belgique, section Publications ? Livres et articles ? Technologies éducatives et eLearning Symbol systems: A philosophical Media and symbols: The forms of expression, Récupéré le 22 septembre 2005 du site de l, pp.27-55, 1974. ,
Analyse des besoins de formation des personnels de l'enseignement supérieur à l'usage des TICE dans le processus enseigner -apprendre Information technologies and objects to learn with, Educational Technology, vol.30, issue.393, pp.55-59, 1999. ,
Learning with technology : Using computers as cognitive tools, Handbook of Research for Educational Communications and Technology, pp.693-719, 1996. ,
Favoriser l'intégration des TIC en pédagogie universitaire : quelles étapes pour aller au-delà de la présentation de diapositives? Conférence présentée à l' Agora du Carrefour de l'information, Récupéré le 22 septembre 2005 du site du Carrefour de l'information de l'Université de, 2005. ,
Learning with Media, Review of Educational Research, vol.61, issue.2, pp.179-211, 1991. ,
DOI : 10.3102/00346543061002179
Perception des professeurs et des étudiants quant à l'utilisation et à l'impact des TIC à l'École polytechnique de Montréal Récupéré le 22 septembre 2005 du site Erudium de l'École Polytechnique de Montréal, http://www.erudium.polymtl.ca/ publications/rapportic25avril2001 Rapport concernant l'utilisation des technologies de l'information et de la communication en pédagogie universitaire à l'Université de Sherbrooke. Récupéré le 22 septembre 2005 du site de l, Fondements épistémologiques et spécificité pédagogique du recours aux environnements virtuels en enseignement : médiation ou médiatisation? Dans T. Karsenti et F. Larose (dir.), Les TIC... au coeur des pédagogiques universitaires, pp.31-68, 1999. ,
Situated learning: Legitimate peripheral participation, 1991. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511815355
Plan pédagogique : une démarche systématique de planification de l'enseignement, 1994. ,
Dictionnaire actuel de l'éducation (2 e éd.). Montréal, 1993. ,
Knowledge engineering and education, Educational Technology, XLI, issue.2, pp.45-50, 2001. ,
Understanding media: The extensions of man, 1964. ,
The medium is the message: An inventory of effects, 1967. ,
Technological change: Its impact on man and society, 1970. ,
Summary of the Results of the Survey on Teaching Récupéré le 29 décembre 2004 du site de l'Université d'Ottawa, http://simulium.bio. uottawa.ca/questionnaire/Teaching Cognitive artefacts, Designing interaction, pp.17-38, 1991. ,
Symbol systems: A philosophical, psychological, and educational investigation. Chicago : The National Society for the Study of Education, 1974. ,
Le Campus virtuel : un réseau d' acteurs et de ressources, pp.85-101, 1997. ,
Beyond Amplification: Using the computer to Reorganize Mental Functioning, Educational Psychologist, vol.89, issue.4, pp.167-182, 1985. ,
DOI : 10.1207/s15516709cog0902_2
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190536
Distributed multimedia learning environments: Why and how? Interactive Learning Environments, pp.73-109, 1992. ,
DOI : 10.1080/1049482920020201
URL : https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190569/document
Internet, un nouveau dispositif de médiation des savoirs et des comportements? Récupéré le 9 janvier 2006 du site du cours Dispositif de communication éducative médiatisée, TECFA The fingertip effect: How information-processing technology shapes thinking, pp.14-25, 1985. ,
L'individu-plus. Une vision distribu??e de la pens??e et de l'apprentissage, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.111, issue.1, pp.57-71, 1995. ,
DOI : 10.3406/rfp.1995.1232
Vygotsky in the future: Technology as a mediation tool for literacy instruction, Vygotsky in the classroom, pp.175-215, 1996. ,
Studies in the Context of the E-learning Initiative: Virtual Models of European Universities (Lot 1) Draft Final Report to the EU Commission, DG Education & Culture Récupéré le 22 septembre 2005 du site eLearningEuropa. info, http://www.elearningeuropa.info/ extras/pdf/virtual_models.pdf Pouts-Lajus, O. et Riche-Magnier, M. (n.d.). Les technologies éducatives, une occasion de repenser la relation pédagogique. Récupéré le 22 septembre 2005 du site de l'Observatoire des technologies pour l'éducation en Europe, section Textes archivés, Les hommes et les technologies : approche cognitive des instruments contemporains, 1995. ,
A history of instructional design and technology: Part I: A history of instructional media, Educational Technology Research and Development, vol.51, issue.2, pp.53-64, 2001. ,
DOI : 10.1007/BF02504506
Le Nouveau Petit Robert, 2000. ,
Computer-supported collaborative learning in higher education, 2004. ,
Le concept de média d' apprentissage Journal of Distance Education/ Revue de l'éducation à distance, pp.1-16, 1995. ,
Designing instructional systems. Decision making in course planning and curriculum design, 1992. ,
Technology and the Environment: An Economic Exploration, Technology and Culture, vol.12, issue.4, p.543, 1971. ,
DOI : 10.2307/3102570
What is learned and how it is taught: The interaction between media, message, task and learner Medias and symbols: The forms of expression, pp.383-406, 1974. ,
Interaction of media, cognition and learning, 1979. ,
Partners in Cognition: Extending Human Intelligence with Intelligent Technologies, Educational Researcher, vol.20, issue.3, pp.2-9, 1991. ,
DOI : 10.3102/0013189X020003002
La technologie de l'éducation. Montréal : Presses de l, 1983. ,
A mathematical model of communication, 1949. ,
Effects of Media Attributes in Anchored Instruction, Journal of Educational Computing Research, vol.24, issue.1, pp.119-139, 1999. ,
DOI : 10.1207/s15326985ep2703_3
Revisiting Piaget and Vigotsky: In search of a learning model for technology education XXVI(1) Récupéré le 16 janvier 2006 du site de la revue Mind in society: The development of higher psychological processes, Journal of Technology Studies, 1978. ,
Communication, media, and instrumentation International Encyclopedia of Educational Technology, 1996. ,