Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain - TeLearn Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue I3 Année : 2002

Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain

Résumé

We propose in this paper an analysis of the concept of computer-supported educational systems engineering. We first propose a definition of engineering in this context: works that aim at providing reusable and/or reproducible methods and techniques that facilitate the construction and deployment (conception - design - experimentation - evaluation - dissemination) of computer-supported educational systems (in the context of present computer science) that allow to go beyond an ad hoc approach of the solving of problems. Using the knowledge engineering example, we highlight what are the interest of working on engineering. Then, we put into evidence that the fundamental problem we have to face is that of the articulation between engineering and theoretical basements. Finally, we discuss how we can go forward towards computer-supported educational systems engineering.
Fichier principal
Vignette du fichier
Tchounikine_2002b.pdf (132.81 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-00190111 , version 1 (23-11-2007)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00190111 , version 1

Citer

Pierre Tchounikine. Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. Revue I3, 2002, 2(1), pp.59-95. ⟨hal-00190111⟩
596 Consultations
453 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More