R. Allen, M. Wallace, J. Cederberg, and D. Pearson, Teachers Empowering Teachers: Vertically-Integrated, Inquiry-Based Geometry in School Classrooms, Mathematics Teacher, vol.90, issue.3, pp.254-255, 1996.

M. Artigue, Teacher training as a key issue for the integration of computer technologies, Information and Communication Technologies in School Mathematics, pp.121-130, 1998.
DOI : 10.1007/978-0-387-35287-9_15

M. Artigue, Learning Mathematics in a CAS Environment: The Genesis of a Reflection about Instrumentation and the Dialectics between Technical and Conceptual Work, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.7, issue.3, pp.245-274, 2002.
DOI : 10.1023/A:1022103903080

G. Brousseau, Theory of didactic situations, 1997.

Y. Chevallard, L'analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique, Recherches en didactique des mathématiques, vol.19, issue.2, pp.221-266, 1999.

D. D. Guin, M. Joab, and L. Trouche, SFoDEM : un dispositif de Formation à distance pour accompagner les enseignants dans l'intégration des TICE en mathématiques, Intégration des Technologies dans l'Enseignement des Mathématiques, Colloque européen, IUFM, Reims, 2003.

D. Guin, J. Delgoulet, and J. Salles, Formation aux TICE: concevoir un dispositif d'enseignement autour d'un fichier rétroprojetable', in L'enseignement des mathématiques dans les pays francophones, 2000.

D. Guin, K. Ruthven, and L. Trouche, The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument, 2004.
DOI : 10.1007/b101602

D. Guin and L. Trouche, Ungang der LehrerInnen mit der instrumentalen Genese in CAS-Umgebungen: Notwendigkeit von instrumentalen Orchestrierungen, Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, pp.204-211, 2002.
DOI : 10.1007/BF02655823

K. Jones, J. Lagrange, and K. Stacey, The impact of teacher privileging on learning differentiation with technology, Mathematical Didactics: Research Findings and Future Directions Third Conference of the European Society for Research in Mathematics Education, Bellaria, <www.unipi.it, pp.143-163, 2001.

C. Laborde, Vers un usage banalisé de Cabri-Géomètre en classe de seconde: analyse des facteurs de l'intégration, Calculatrices symboliques et géométriques dans l'enseignement des mathématiques, colloque francophone européen, pp.79-94, 1998.

J. Lagrange, M. Artigue, C. Laborde, and L. Trouche, Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and Innovation, Second International Handbook of Mathematics Education, pp.239-271, 2003.
DOI : 10.1007/978-94-010-0273-8_9

J. Monaghan, Teachers' classrom interactions in ICT-based mathematics lessons, Psychology in Mathematics Education 25, pp.383-390, 2001.

P. Rabardel, Instrument Mediated Activity in Situations, People and Computers XV -Interactions Without Frontiers, pp.17-30, 2001.
DOI : 10.1007/978-1-4471-0353-0_2

L. Trouche, Managing the Complexity of Human/Machine Interactions in Computerized Learning Environments: Guiding Students??? Command Process through Instrumental Orchestrations, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.9, issue.3, 2004.
DOI : 10.1007/s10758-004-3468-5

G. Vergnaud, Au fond de l'apprentissage, la conceptualisation, Ecole d'été de didactique des mathématiques, pp.174-185, 1996.
DOI : 10.3917/puf.barbi.2011.01.0275

M. Vivet, Usage des tuteurs intelligents: prise en compte du contexte, rôle du maître, Deuxièmes journées Environnements Informatiques d'Apprentissage avec l, pp.239-246, 1991.

E. Wenger, Communities of practice, 1998.
DOI : 10.1017/CBO9780511803932