. Activités, Outils et processus : 1. L'importance du contexte général (économique, social, politique?), source de motivation, d'autonomie, de prise de responsabilité ?

L. 'équipe-européenne and C. , Inquiry and Experiential Learning Le réseau d'excellence européen Kaléidoscope, dont la vocation est de placer l'apprentissage au centre d'une recherche interdisciplinaire basée sur les fondements théoriques des sciences de la cognition et de l'éducation mais aussi de l'informatique et de la technologie

E. Dans-ce-cadre,-une-Équipe-européenne, European Research Team) a démarré ses activités en janvier Les 27 membres de l'équipe (étudiants et ingénieurs compris) appartiennent à six institutions, dont les représentants sont : ? Wouter van Joolingen (coordinateur), Faculté des Sciences Comportementales, 2006.

L. Projet-de-l-'équipe-s-'intitule, C. For-collaborative, E. Inquiry, ». Learning, and . L-'originalité-de-l-'ert-ciel-réside-dans-le-fait-qu, elle tente de mettre en commun des approches de l'apprentissage jusque là relativement disjointes, à savoir l'apprentissage collaboratif supporté par l'ordinateur (CSCL), l'apprentissage par la démarche d'investigation (inquiry-based learning) et l'apprentissage expérientiel, Les objectifs de l'équipe sont de : 1. concevoir une approche théorique intégrative pour un apprentissage de la démarche scientifique qui soit expérientiel et collaboratif (un glossaire est en cours de construction)

A. A. Ney-nifle-m and . Bernstein-c, (à soumettre) An ecological perspective for the coexistence of sexual and asexual competitors in a

T. Baccino, La lecture électronique, 2004.

D. Benyon, D. Stone, and M. Woodrofe, Experience with developing multimedia courseware for the World Wide Web: the need for better tools and clear pedagogy, International Journal of Human-Computer Studies, vol.47, issue.1, pp.197-218, 1997.
DOI : 10.1006/ijhc.1997.0126

C. Bernstein, A. Kacelnik, and J. Krebs, Individual Decisions and the Distribution of Predators in a Patchy Environment, The Journal of Animal Ecology, vol.57, issue.3, p.1007, 1988.
DOI : 10.2307/5108

B. D. Baker-r, The French Tableau de bord and the American Balanced Scorecard: a critical analysis, Critical Perspectives on Accounting, vol.16, issue.6, pp.645-664, 2005.

B. C. Daele-a, Un outil réflexif pour concevoir un scénario pédagogique intégrant les TIC, 2003.

B. , M. A. Perfetti, C. A. Sandak, R. Rouet, and J. F. , Content integration and source separation in learning from multiple texts, Narrative comprehension, causality and coherence: essays in honor of Tom Trabasso, pp.209-233, 1999.

C. Jt, . Petty, and . Kao-cf, The efficient assessment of need for cognition, Journal of Personality Assessment, vol.48, issue.3, pp.306-307, 1984.

C. , S. Betrancourt, and M. , Ergonomie des documents techniques informatisés : expériences et recommendations sur l'utilisation des organisateurs para-linguistiques, Les hypermédias : approches cognitives et ergonomiques, 1998.

C. M. Ney-nifle and C. J. Bernstein-c, Oviposition height increases parasitism success by Mallophora ruficauda (Diptera: Asilidae) Behavioral Ecology and Sociobiology 61, pp.231-243, 2006.

C. M. , C. A. Fernaeus-y, and L. E. Tholander-j, Exploring randomness via studying, building and sharing models, Actes de la conférence EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction), Chypre, 2005.

C. D. Nifle-r, Postulats et postures scientifiques, mathématiques et pédagogiques, 2002.

C. , S. Ney, M. Mouchiroud, D. Humblot, L. Batier et al., Un site web pour l'enseignement inter-disciplinaire des Mathématiques en Biologie, Proceedings de la Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH), 2003.

C. , C. Rada, and R. , Interacting with hypertext : a meta-analysis of experimental studies, Human-Computer Interaction, vol.11, pp.125-156, 1996.

C. , Y. Moher, T. Johnson, and A. , Scaffolding Children's Scientific Data Collection in a Virtual Field, Proceedings of Conference on Virtual Systems and Multimedia, 2003.

C. A. Larcher and M. Meheut-m, Modèle particulaire et démarche de modélisation, Equipe INRP/LIREST. Enseignement et apprentissage de la modélisation en science, pp.119-170, 1992.

C. and C. W. Mangel-m, Dynamic State Variable Models in Ecology: Methods and Applications, 2000.

C. N. Muet and P. , La société de l'information, 2004.

D. E. , G. Jl, and . Cezilly-f, Ecologie comportementale : cours et questions de réflexion, 2005.

D. Jong, Y. J. Waser-n, and K. P. , Geitonogamy: The neglected side of selfing, Trends in Ecology & Evolution, vol.8, issue.9, pp.321-325, 1993.
DOI : 10.1016/0169-5347(93)90239-L

D. Jong and T. W. Van, Scientific Discovery Learning with Computer Simulations of Conceptual Domains, Review of Educational Research, vol.68, issue.2, pp.179-202, 1998.
DOI : 10.3102/00346543068002179

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190680

D. Jong and T. , COMPUTER SIMULATIONS: Technological Advances in Inquiry Learning, Science, vol.312, issue.5773, pp.532-533, 2006.
DOI : 10.1126/science.1127750

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190793

D. Vecchi, G. Carmona-magnaldi, and N. , Faire vivre de véritables situationsproblèmes, 2002.

D. Vries and E. , Les logiciels d'apprentissage : panoplie ou éventail ? Revue Française de pédagogie, n° 137, pp.105-116, 2001.

D. Vries, E. , and B. J. Geronimi-a, Quelles situations pour l'introduction de la conception assistée par ordinateur (CAO) en technologie au collège ? in : Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, 2006.

D. Vries and E. Baillé-j, Apprentissage : Référents théoriques pour les EIAH, Environnements Informatiques et Apprentissages Humains, 2006.

D. U. Et, D. , and M. , On the origin of species by sympatric speciation, Nature, vol.400, pp.354-357, 1999.

D. , A. Gabbard, and R. , Hypermedia as an Educational Technology : a review of the quantitative research literature on learner comprehension, Review of Educational Research, vol.68, issue.3, pp.322-349, 1998.

D. R. Levin-s, Spatial models for the species-area curve, Journal of Theoretical, vol.179, pp.119-127, 1996.

D. A. , W. Hm, A. Se, . Glover-bj, and . Chittka-l, Behavioural ecology: bees associate warmth with floral colour, Nature, vol.3, issue.7102, p.442525, 2006.

F. M. Venable-dl, Evolution of infloresence design : theory and data, Evolution, vol.50, issue.6, pp.2156-2177, 1996.

F. S. Ney-nifle, On chaos in mean-field spin glasses, J. Phys. A, pp.28-2499, 1995.

F. S. Lucas-h, On territorial behaviour and other factors influencing habitat distribution in burds, Acta Biotheoritica, vol.19, pp.16-36, 1970.

G. , S. A. Metz, J. A. Kisdi, E. Meszena, and G. , The dynamics of adaptation and evolutionary branching, Physical Review Letters, vol.78, pp.2024-2027, 1997.

G. N. Graves-g, Null models in ecology, 1996.

H. and L. D. Barrett-s, Pollen dispersal and mating patterns in animal-pollinated plants (eds) Floral biology: Studies on Floral Evolution in Animal-Pollinated Plants, pp.140-190, 1996.

H. J. and K. A. Green-j, Self-similarity in the distribution and abundance of species, Science, vol.284, p.334, 1999.

H. R. Mangel-m, The ecological detective: confronting models with data. Monographs in population biology, 1997.

H. , C. E. Holton, D. H. Kolodner, and J. L. , Designing to learn about complex systems, The Journal of the Learning Sciences, vol.9, pp.247-298, 2000.

H. A. Lunetta and . Vn, The laboratory in science education: foundations for the twenty-first century, Science Education, vol.88, pp.28-53, 2003.

K. D. Dunbar, Dual space search during scientific reasoning, Cognitive Science, vol.12, 1988.

K. T. Ney-nifle-m and . Mangel-m, Evidence for learning of visual hostassociated cues in the parasitoid wasp Trichogramma thalense, Israel Journal of Zoology, vol.46, p.243, 2000.

K. T. Ney-nifle and M. M. Swezey-s, Early oviposition experience affects patch residence time in a foraging parasitoid, Entomologia Experimentalis et Applicata, pp.98-123, 2001.

K. Jp, L'un, le multiple et le complexe. L'université et la transdisciplinarité, RES ACADEMICA, vol.22, issue.1, 2004.

L. &. Schmid-a.-f, Philosophie de l'interdisciplinarité. Correspondance (1999-2004) sur la recherche scientifique, la modélisation et les objets complexes, 2004.

M. R. Wilson-e, The theory of Island biogeography, 1967.

M. , C. S. Ney-m, . Batier-c, . Humblot-l, . Marquez-e et al., Un dispositif Web pour l'enseignement des mathématiques à l'université : quels impacts sur la performance et la motivation des étudiants ? STICEF, 13, mis en ligne le 10, 2006.

M. M. Clark-c, Dynamic Modeling in Behavioral Ecology, 1988.

M. , D. K. Sims, V. K. Koonce, and J. M. , Comprehension and workload differences for VDT and paper-based reading, International Journal of Industrial Ergonomics, vol.28, pp.367-378, 2001.

M. Smith and J. , Evolution and the theory of games, 1982.
DOI : 10.1017/CBO9780511806292

M. P. Dayan-p, . Person-c, and S. T. Et, Bee foraging in uncertain environments using predictive hebbian leanrning, Nature, vol.377, p.725, 1995.

M. U. Shmida-a, Near?Far Search: An Evolutionarily Stable Foraging Strategy, J . theor. Biol, vol.173, pp.15-22, 1995.

N. M. Nifle-r, C. S. Macedo-rouet, . C. Batier, and . Humblot-l, Approche méthodologique pour faire évoluer la pédagogie en TD vers un apprentissage actif soutenu par des TICE, Actes du colloque annuel AIPU (Association Internationale de Pédagogie Universitaire), 2004.

N. M. Macedo-rouet and C. S. Lallich-bodoin, Are welldesigned Web sites efficient for learning mathematics at the undergraduate level ? Actes de la conférence EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction, Chypre, 2005.

N. &. Hilhorst-h, Chiral and spin order in the 2D +/-J XY spin glass: domain wall scaling analysis, Phys. Rev. B, vol.51, p.8357, 1995.

N. &. Young-a, Chaos in a two-dimensional spin glass, J. Phys. A, pp.30-5311, 1997.

N. &. Keasar-t, Bumblebees in a changing world: laboratory experiment on color and location learning. Foraging '98 conference abstracts, 1998.

N. &. Mangel-m, Species-area curves based on geographic range and occupancy, J. Theo. Biology, p.327, 0196.

N. &. Mangel-m, Habitat loss changes the species-area relationship, Conservation Biology, vol.14, p.893, 2000.

N. and K. T. Shmida-a, Location and color learning in bumblebees in a two-phase conditioning experiment, Journal of Insect Behavior, vol.14, p.697, 2001.

N. Bernstein-c and R. J. Kacelnik-a, Population dynamics and avian brood parasitism: persistence and invasions in a three species system, Journal of Animal Ecology, vol.74, p.274, 2005.

N. and E. G. Till-bottraud, (à soumettre) An adaptative dynamics approach of a plant dilemma: more or larger inflorescences?

P. M. and C. R. Bouchaud-j-p, Financial Markets as Adaptive Systems Europhys, Lett, issue.3, pp.239-244, 1998.

R. Colet and N. , Enseignement universitaire et interdisciplinarité -Un cadre pour analyser, agir et évaluer, 2002.

S. , E. R. De-jong, T. Fergusson-hessler, and M. G. , Learning physics with a computer algebra system, Journal of Computer Assisted Learning, vol.16, pp.229-242, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190843

D. L. Scapin and J. M. Bastien, Ergonomic criteria for evaluating the ergonomic quality of interactive systems, Behaviour & Information Technology, vol.16, issue.4-5, pp.220-231, 1997.
DOI : 10.1080/014492997119806

S. , M. &. Bereiter, and C. , Computer support for knowledge-building communities, The Journal of the Learning Sciences, vol.3, issue.3, pp.265-283, 1994.

S. W. and D. P. Montague-p, A Neural substrate of prediction and reward, Science, vol.275, pp.5306-1593, 1997.

S. Mg, Towards renewed research questions from the outcomes of the European project labwork in science education, Science Education, vol.86, 2002.

S. D. Krebs-j, Foraging Theory, 1986.

S. and I. Lankinen-a, Sexual selection: an evolutionary force in plants?, Bio. Rev, vol.77, pp.537-562, 2002.

A. Tiberghien, L. Veillard, J. Marechal, C. Buty, and R. H. Millar, An analysis of labwork tasks used in science teaching at upper secondary school and university levels in several European countries, Science Education, vol.7, issue.3, pp.483-508, 2001.
DOI : 10.1002/sce.1020

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01503937

A. Tiberghien and J. Vince, Études de l'activité des élèves de lycée en situation d'enseignement de la physique. Cahiers du Français Contemporain, ENS Editions, vol.10, 2004.

T. Tcj, W. , F. Vet, L. Lewis, J. Tumlinson et al., Learning of host-finding cues by Hymenoterous parasitoids. In : Insect learning : ecological and evolutionary perspectives, 1993.

T. B. Bauer and M. J. Betrancourt-m, Animation : can it facilitate ?, Int. J. Human-Computer Studies, vol.57, pp.247-262, 2002.

V. Joolingen, W. R. De, J. T. , L. A. Savelsbergh-e, and . Manlove-s, Co-Lab: research and development of an online learning environment for collaborative scientific discovery learning, Computers in Human Behavior, vol.21, issue.4, pp.671-688, 2005.
DOI : 10.1016/j.chb.2004.10.039

V. M. Van and A. J. Hemerik-l, Adaptive superparasitism and patch time allocation in solitary parasitoids: an ESS model, Journal of Animal Ecology, vol.61, pp.93-101, 1992.

J. F. Voss and J. Wiley, A case study of developing historical understanding via instruction: The importance of integrating text components and constructing arguments, Knowing,Teaching and Learning in History, pp.375-389, 2000.

W. C. Girault-i, H. C. , and N. M. Sanchez-e, Analysing experimental design tasks in scientific labwork. Actes de la conférence ESERA (European Science Education Research Association) Espagne, 2005.

W. Lemeignan-g, Approche développementale de l'enseignement et de l'apprentissage de la modélisation Nouveaux regards sur l'enseignement et l'apprentissage de la modélisation en sciences, Equipe INRP/LIREST, pp.85-113, 1994.

W. G. and K. A. Herreiner-d, Market organization and trading relationships The Economic Journal, pp.411-436, 2000.

M. Et and H. H. , Memory effects in the dynamic response of a random two-spin Ising system, Journal de Physique, pp.1-63, 1991.

M. Et and H. H. , Zeros on the temperature axis of spin correlations in a random Ising chain, Journal of Physics A, vol.24, p.2397, 1991.

M. Et and H. H. , The spiralling self-avoiding walk in a random environment, Journal of Physics A, vol.25, p.285, 1992.

M. Et and H. H. , A new critical exponent and new scaling laws for short-range Ising spin glasses, Physical Review Letters, vol.68, p.2992, 1992.

-. Et and Y. A. , Chaos in a two-dimensional spin glass, Journal of Physics A, vol.30, p.5311, 1997.

N. Et and M. M. , Species-area curves based on geographic range and occupancy, Journal of Theoretical Biology, vol.196, p.327, 1999.

N. Et and M. M. , Habitat loss changes the species-area relationship, Conservation Biology, vol.14, p.893, 2000.

N. Bernstein-c, R. J. Et, and K. A. , Population dynamics and avian brood parasitism: persistence and invasions in a three species system, Journal of Animal Ecology, vol.74, p.274, 2005.

C. M. Ney-nifle and C. J. Bernstein-c, Oviposition height increases parasitism success by Mallophora ruficauda (Diptera: Asilidae) Behavioral Ecology and Sociobiology 61, pp.231-243, 2006.

A. A. Ney-nifle-m and B. Et, (à soumettre) An ecological perspective for the coexistence of sexual and asexual competitors in a

N. , E. G. Et, and T. , (à soumettre) An adaptative dynamics approach of a plant dilemma: more or larger inflorescences?

C. S. Ney-m, M. D. Humblot-l, and B. C. Et, Un site web pour l'enseignement inter-disciplinaire des Mathématiques en Biologie, Proceedings de la Conférence EIAH 2003 (Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain), 2003.

W. C. Girault-i, H. C. Ney-m, and . Sanchez-e, Analysing experimental design tasks in scientific labwork. Actes de la conférence ESERA (European Science Education Research Association) Espagne, 2005.

N. M. Macedo-rouet and C. S. Lallich-bodoin, Are welldesigned Web sites efficient for learning mathematics at the undergraduate level ? Actes de la conférence EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction, Chypre, 2005.

M. , C. S. Ney-m, . Batier-c, . Humblot-l, . Marquez-e et al., Un dispositif Web pour l'enseignement des mathématiques à l'université : quels impacts sur la performance et la motivation des étudiants ? STICEF, 13, mis en ligne le 10, 2006.

N. M. Nifle-r, C. S. Macedo-rouet, . C. Batier, and . Et-humblot-l, Approche méthodologique pour faire évoluer la pédagogie en TD vers un apprentissage actif soutenu par des TICE, 2004.