J. Bruner, Culture et modes de pensée, 2000.

J. Cowan, On Becoming an Innovative University Teacher. Reflection in Action, 1998.

T. De-jong and W. R. Van-joolingen, Scientific Discovery Learning with Computer Simulations of Conceptual Domains, Review of Educational Research, vol.68, issue.2, pp.179-201, 1998.
DOI : 10.3102/00346543068002179

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190680

J. Désautels and M. Et-larochelle, Autour de l'idée de science. Itinéraires cognitifs d'étudiants et d'étudiantes. Sainte-Foy, 1992.

M. Develay, Propos sur les sciences de l'éducation. Réflexions épistémologiques, 2001.

G. Fourez, Apprivoiser l'épistémologie, 2003.

J. Gulliksen, A. Lantz, and I. Et-boivie, User Centered Design in Practice ? Problems and Possibilities (rapport n o TRITA-NA-D9813, CID-40), 1999.

A. Hannan and H. Silver, Innovating in Higher Education. Teaching, Learning and Institutional Cultures, 2000.

A. Johnson, T. Moher, Y. Cho, R. Edelson, and E. Et-russell, Learning science inquiry skills in a virtual field, Computers & Graphics, vol.28, issue.3, pp.409-416, 2004.
DOI : 10.1016/j.cag.2004.03.008

J. R. Jungck, Constructivism, Computer exploratoriums, and Collaborative learning: Constructing Scientific Knowledge, Teaching Education, vol.2, issue.2, pp.151-70, 1991.
DOI : 10.1086/494025

M. Lessard-hébert, G. Goyette, and G. Et-boutin, Recherche qualitative : fondements et pratiques, 1990.

C. Meyor, Mise en scène de la subjectivité dans un contexte académique : de la vue de l'esprit au regard, Collection du Cirp, pp.41-60, 2006.

. Ministère-de-l-'éducation-du-québec, Programme de formation à l'école québécoise, enseignement secondaire, premier cycle, 2003.

E. Morin, La méthode ? 3. La connaissance de la connaissance, 1992.

E. Morin, Les sept savoirs nécessaires à l'éducation du futur, 1999.

R. Nadeau and J. Et-désautels, Épistémologie et didactique des sciences, Conseil des sciences du Canada, 1984.

P. Paillé and A. Et-mucchielli, L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales, 2003.
DOI : 10.3917/arco.paill.2012.01

L. Rieber, Supporting Discovery-Based Learning within Simulations, Proceedings of the International Workshop on Dynamic Visualizations and Learning, 2002.
DOI : 10.4018/978-1-60566-158-2.ch012

R. D. Tennyson and K. Et-breuer, Improving problem solving and creativity through use of complex-dynamic simulations, Computers in Human Behavior, vol.18, issue.6, pp.650-668, 2002.
DOI : 10.1016/S0747-5632(02)00022-5

B. Vergely, Les grandes interrogations de la connaissance, 2000.

B. Y. White, ThinkerTools: Causal Models, Conceptual Change, and Science Education, Cognition and Instruction, vol.11, issue.1, pp.1-100, 1993.
DOI : 10.1037//0003-066X.41.10.1123

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.453.6251

M. Windschitl and T. Et-andre, Using computer simulations to enhance conceptual change: The roles of constructivist instruction and student epistemological beliefs, Journal of Research in Science Teaching, vol.35, issue.2, pp.145-160, 1998.
DOI : 10.1002/(SICI)1098-2736(199802)35:2<145::AID-TEA5>3.0.CO;2-S

M. Couture, La Boîte Noire, Site personnel de Marc Couture, 2006.