B. Baylor, A. L. Kitsantas, and A. , A Comparative Analysis and Validation of Instructivist and Constructivist Self-Reflective Tools (IPSRT and CPSRT) for Novice Instructional Planners, JTTE

J. Bezivin and O. Gerbé, Towards a Precise Definition of the OMG/MDA Framework " ASE'01, Automated Software Engineering, 2001.

A. Dufresne, « Conception d'une interface adaptée aux activités de l'éducation à distance -ExploraGraph, STE, vol.8, issue.3, pp.301-320, 2001.

J. Eckstein, M. Manns, H. Sharp, and M. Sipos, Teaching from different perspectives, 2003.

G. Paquette, L'ingénierie pédagogique, pour construire l'apprentissage en réseaux, Sainte-Foy, 2002.

J. P. Pernin, Quels modèles et quels outils pour la scénarisation d'activités dans les nouveaux dispositifs d'apprentissage, Séminaire TIC, 2003.

S. S. Références-sur-le-web-frizell and R. Hubscher, Aligning Theory and Web-based Instructional Design Practice with Design Patterns E-Learn, 2002.