A. Abel, M. Barry, C. Benayache, A. Chaput, B. Lenne et al., Ontology-based Organizational Memory for e-learning, 2004.

M. Abel, D. Lenne, C. Moulin, and A. Benayache, Gestion des ressources p??dagogiques d'une e-formation, Document num??rique, vol.7, issue.1-2, pp.111-128, 2003.
DOI : 10.3166/dn.7.1-2.111-128

F. Azouaou, C. Desmoulins, and D. Mille, Formalismes pour une mémoire à base d'annotations : articuler sémantique implicite et explicite, 2003.

J. Breuker and A. Muntjewerff, Ontological Modelling for Designing Educational Systems, Workshop on Ontologies for Intelligent Educational Systems, Ninth International Conference on Artificial Intelligence in Education, AI-ED'99, 1999.

S. Chabert-ranwez-00-]-chabert-ranwez, Composition Automatique de Documents Hypermédia Adaptatifs à partir d'Ontologies et de Requêtes Intentionnelles de l'Utilisateur, 2000.

C. Desmoulins and M. Grandbastien, Ontologies pour la conception de manuels de formation à partir de documents techniques, pp.3-4, 2002.

R. Mizoguchi, Le rôle de l'ingénierie ontologique dans le domaine des EIAH, Sticef, vol.11, 2004.

G. Paquette, J. Bourdeau, F. Henri, J. Basque, M. Leonard et al., Construction d'une base de connaissances et d'une banque de ressources pour le domaine du télé-apprentissage. Sticef RecueilTechnologies et formation à distance, 2003.

&. Verbert, . Duval, K. Verbert, and E. Duval, Towards a global architecture for learning objects: a comparative analysis of learning object content models, MEDIA 2004 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 2004.

. Wenger and E. Wenger, Communities of Practice. Learning, Meaning and Identity. Learning in Doing: Social, Cognitive, and Computational Perspectives, 1998.

B. J. Zimmerman, Models of Self-Regulated Learning and Academic Achievement. Self-Regulated and Academic Achievement. Theory, Research and Practice, pp.1-25, 1989.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00703019

R. Sur and L. Web, Alliance of Remote Instructional and Distribution Networks for Europe, ARIADNE, 2004.