A. Avouris, N. Margaritis, M. Komis, and V. , The effect of group size in synchronous collaborative problem solving activities, Proceedings ED Media AACE Conference, 2004.

. Baker and M. J. Baker, Forms of cooperation in dyadic problem-solving " , Revue d'Intelligence Artificielle, pp.587-620, 2002.

C. Depover, J. Quintin, and B. De-lièvre, « Un outil de scénarisation de formations à distance basées sur la collaboration, Environnements informatiques pour l'apprentissage humain, pp.469-476, 2003.

W. Doise and G. Mugny, On the Social Development of the Intellect, 1984.
DOI : 10.1007/978-1-4684-4925-9_5

P. Light and Z. Mevarech, Cooperative learning with computers: An introduction, Learning and Instruction, vol.2, issue.3, pp.155-159, 1992.
DOI : 10.1016/0959-4752(92)90006-8

&. Mugny, . Perez, G. Mugny, and J. Perez, Influences sociales. La théorie de l'élaboration du conflit, 1993.

R. Nachmias, D. Mioduser, A. Oren, and J. Ram, Web-supported emergent-collaboration in higher education courses, Educational Technology & Society, vol.3, issue.3, pp.94-104, 2000.

M. Quignard, M. Baker, K. Lund, and A. Séjourné, « Conception d'une situation d'apprentissage médiatisée par ordinateur pour le développement de la compréhension de l'espace du débat, Environnements informatiques pour l'apprentissage humain, pp.355-366, 2003.

A. Senteni, M. Aubé, and A. Dufresne, « Un modèle de support au travail collaboratif dans un centre virtuel d'apprentissage, Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages, pp.225-239

R. Slavin, Research on Cooperative Learning: Consensus and Controversy, Collaborative Learning: A Sourcebook for Higher Education The National Center on Postsecondary Teaching, Learning, and Assessment, pp.97-104