« Intégrer des informations en escamots dans les textes techniques : quels effets sur les processus cognitifs ?, Les hypermédias, approches cognitives et ergonomiques, pp.157-173, 1998. ,
« De l'ordinateur outil d'écriture à l'écriture outil, pp.161-175, 2000. ,
La domestication de la pensée sauvage, 1977. ,
Inferences and Questions in Science Text Comprehension The Psychology of Science Text Comprehension, pp.417-436, 2002. ,
Comprehension aids for online reading of expository texts, Human Factors, vol.31, pp.1-15, 1989. ,
Aides à la compréhension de textes scientifiques par des élèves de onze ans, Communication au colloque de l'AIRDF (Association internationale de la recherche en didactique du français) : Le français, pp.27-28, 2004. ,
The development of strategic readers Handbook of reading research, 1990. ,
Effects of screen presentation on text reading and revising, International Journal of Human-Computer Studies, vol.47, issue.4, pp.565-589, 1997. ,
DOI : 10.1006/ijhc.1997.0145
Studying and learning with hypertexts: empirical studies and their implications, Hypertexts and cognition, pp.9-23, 1996. ,
Knowledge telling and knowledge transforming in written composition, Reading, writing and language learning, 1986. ,
Comprehension and Memory of science texts: inferential processes and construction of mental representation The Psychology of Science Text Comprehension, pp.131-154, 2002. ,
Strategies of discourse comprehension, 1983. ,