M. Bétrancourt and S. Caro, « Intégrer des informations en escamots dans les textes techniques : quels effets sur les processus cognitifs ?, Les hypermédias, approches cognitives et ergonomiques, pp.157-173, 1998.

J. Crinon and D. Legros, « De l'ordinateur outil d'écriture à l'écriture outil, pp.161-175, 2000.

J. Goody and . La-raison-graphique, La domestication de la pensée sauvage, 1977.

A. C. Graesser, B. Olde, V. Pomeroy, S. Whitten, S. Lu et al., Inferences and Questions in Science Text Comprehension The Psychology of Science Text Comprehension, pp.417-436, 2002.

R. Lachman, Comprehension aids for online reading of expository texts, Human Factors, vol.31, pp.1-15, 1989.

B. Marin, P. Avel, J. Crinon, and D. Legros, Aides à la compréhension de textes scientifiques par des élèves de onze ans, Communication au colloque de l'AIRDF (Association internationale de la recherche en didactique du français) : Le français, pp.27-28, 2004.

. Paris, S. Paris, B. A. Wasik, and J. C. Turner, The development of strategic readers Handbook of reading research, 1990.

A. Piolat, J. Roussey, and O. Thunin, Effects of screen presentation on text reading and revising, International Journal of Human-Computer Studies, vol.47, issue.4, pp.565-589, 1997.
DOI : 10.1006/ijhc.1997.0145

J. Rouet and J. J. Levonen, Studying and learning with hypertexts: empirical studies and their implications, Hypertexts and cognition, pp.9-23, 1996.

M. Scardamalia and C. Bereiter, Knowledge telling and knowledge transforming in written composition, Reading, writing and language learning, 1986.

. Van, P. Van-den-broek, S. Virtue, M. G. Everson, Y. Tzeng et al., Comprehension and Memory of science texts: inferential processes and construction of mental representation The Psychology of Science Text Comprehension, pp.131-154, 2002.

. Van, T. A. Van-dijk, and W. Kintsch, Strategies of discourse comprehension, 1983.