Routines for guiding the reader in scientific writing in French
Les routines de guidage du lecteur dans les écrits scientifiques en français
Résumé
This thesis focuses on the reader guidance routines in scientific writing in French andtheir linguistic analysis. These reader guidance routines are part of the transdisciplinaryscientific phraseology and exercise specific rhetorical functions of a metadiscursive nature inscientific discourse. Their presence is not aimed at the transmission of propositional contents,but at facilitating their understanding. Based on various metadiscursive models and by usingNLP techniques, we develop a functional typology and a linguistic model specifically adaptedfor describing guidance routines. This typology is used to understand the rhetorical strategiesgenerally found in scientific writing to help the reader, and provide an efficient way to makethe inventory of reader guidance routines. The describing model provides a detailed analysisof guiding routines linguistic features. Finally, we show that guidance routines allowunderstanding the rhetorical aspect of scientific writing and their specificities across disciplines.This thesis focuses on the reader guidance routines in scientific writing in French andtheir linguistic analysis. These reader guidance routines are part of the transdisciplinaryscientific phraseology and exercise specific rhetorical functions of a metadiscursive nature inscientific discourse. Their presence is not aimed at the transmission of propositional contents,but at facilitating their understanding. Based on various metadiscursive models and by usingNLP techniques, we develop a functional typology and a linguistic model specifically adaptedfor describing guidance routines. This typology is used to understand the rhetorical strategiesgenerally found in scientific writing to help the reader, and provide an efficient way to makethe inventory of reader guidance routines. The describing model provides a detailed analysisof guiding routines linguistic features. Finally, we show that guidance routines allowunderstanding the rhetorical aspect of scientific writing and their specificities across disciplines.
Cette thèse s’intéresse à la question linguistique des routines de guidage du lecteur dansles écrits scientifiques en français. Ces routines de guidage du lecteur relèvent du phraséologisme scientifique transdisciplinaire, exercent des fonctions rhétoriques spécifiques de nature métadiscursive dans le discours scientifique. Leur présence ne vise pas à latransmission des contenus informatifs, mais à aider à faciliter la compréhension des contenus transmis lors de la communication. En nous basant sur les modèles métadiscursifs et à l’aide des techniques TAL, nous élaborons une typologie à l’accès onomasiologique et une modélisation linguistique pour les routines de guidage. Cette typologie servira à comprendre les stratégies rhétoriques généralement mobilisées dans les écrits scientifiques pour accompagner la lecture et fournira une façon efficace d’inventorier les routines de guidage. La modélisation met en place une description détaillée pour les routines de structuration. Nous montrons enfin que les routines de guidage permettent de comprendre l’aspect réthorique des écrits scientifiques et la différence entre les disciplines.écrits scientifiques et la différence entre les disciplines.
Origine : Version validée par le jury (STAR)